PGW Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie informuje, iż 24 października br. podjął działania w związku ze zgłoszeniem otrzymanym od Stowarzyszenia „Bugo - Narew” dot.  złego stanu zapory bocznej Arciechów- Kuligów.

Remont Zapory bocznej Arciechów – Kuligów obejmował podwyższenie korony zapory w hm: 10+23 – 13+19 i 42+80-72+38, odtworzenie nasypu zapory bocznej w miejscowości Kuligów na odcinku 50 m, stanowiącym zamykający odcinek zapory, doszczelnienie korpusu i podłoża zapory w hm 68 – 90, przebudowę wjazdów i zjazdów z zapory, budowę nowych schodów na zaporze, remont rowu przywałowego w hm 61, remont nawierzchni na zaporze, odtworzenie słupków hektometrowych i barier wałowych.

Do wykonania powyższego wału w hm 10+23-13+19 i 42+80-72+38, oraz wykonania przejazdów wałowych wydobyto z koryta rzeki Bug za pomocą zestawu pogłębiarskiego około 27000 m3 gruntu, który został rozwieziony po odcinkach wymagających podwyższenia. Po zdjęciu humusu z istniejącej zapory grunt był wbudowywany w korpus zapory i zagęszczony warstwami po 30-50 cm 13 tonowym okołkowanym walcem wibracyjnym.

W dniu 24.10.2023 r., pracownicy Wód Polskich Zarządu Zlewni w Dębem dokonali wizytacji zapory bocznej Arciechów-Kuligów w celu zweryfikowania jej stanu technicznego i uszkodzeń. Stwierdzono, iż najprawdopodobniej uszkodzenia powstały w wyniku  ingerencji mechanicznej poprzez rozjeżdżanie samochodami terenowymi, quadami i motocyklami crossowymi.

W związku z zaistniałą sytuacją  w najbliższym czasie planowane jest przegląd gwarancyjny wraz z wykonawcą przeprowadzającym remont zapory bocznej Arciechów – Kuligów.

Mając na względzie bezpieczeństwo mieszkańców,  pracownicy Zespołu Wsparcia Technicznego oraz Obiektu Hydrotechnicznego Dębe dokonają napraw polegających na uzupełnieniu ubytków na całej długości zapory bocznej.

Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z art. 176 ust. 1 pkt 1 i pkt 5 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. (Dz. U. z 2022, poz. 2265 z późn. zm.) w celu zapewnienia szczelności i stabilności wałów przeciwpowodziowych zakazuje się wykonywania robót lub czynności, które mogą wpływać na szczelność lub stabilność wałów przeciwpowodziowych, w tym przejeżdżania przez wały oraz wzdłuż wałów pojazdami lub konno, oraz przepędzania zwierząt, z wyjątkiem miejsc do tego przeznaczonych, a także wykonywania obiektów budowlanych, kopania studni, sadzawek, dołów oraz rowów w odległości mniejszej niż 50 m od stopy wału. Również art. 80 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2022, poz. 2151 z późn. zm.) zakazuje m.in. poruszania się pojazdami po wałach przeciwpowodziowych. Wały przeciwpowodziowe, droga techniczna znajdująca się w korpusie wału oraz rów przywałowy,  przeznaczone są wyłącznie na potrzeby ochrony przed powodzią lub prowadzenia akcji ratowniczych i  nie są przystosowane do ciągłego ruchu pojazdów mechanicznych. Zakazy te nie dotyczą przejeżdżania rowerem wzdłuż wałów przeciwpowodziowych.

 DSC03116

fot. Wody Polskie